Chcete mít vlastní blog, vlastní čtenáře a možná i knihu? Mám tu pár fíglů i rad…

Nemusíte se hned shánět po hostingu a po doméně a platit za ni. I když je to ročně částka, která by nezruinovala ani mě, a to se s výdaji za své online hobby držím hodně, hodně při zdi.

Prostě si to zkuste. Založte si blog. Rozhoďte sítě a zjistěte si, kde to pro vás bude nejlepší. Jen počítejte s tím, že doby velkého rozmachu blogování už jsou za námi, a tak ony velké komunity blogerů, kteří se vzájemně četli, komentovali a podporovali, pomalu mizí. Doby, kdy pod každým mým článkem byla řada komentářů, už je pryč. Což je škoda, protože díky komentářům vám právě z řad blogerů a jejich čtenářů postupně rostla čtenost.

Přispívám i do blogu Probuzení na Bloggeru, ale netroufám si ho doporučit. Nejsem místní skalní bloger, komunitu neznám a blog tam je pro mě spíš rozšířeným zdrojem návštěvnosti a způsobem linkbuildingu. Nově jsem zkusila zenysro.cz, tam podle mě můžete velmi rychle zjistit, jestli bude o vaše články zájem. Ale vlastní blog se vším všudy si tam nevybudujete.

blog

Já v roce 2013 vyzkoušela blog na WordPress

To jest wordpress.COM. Používám ho dodnes, mám na něm 3 weby zdarma (z toho jeden angličtinářský propojený s placenou doménou) a jako začátek je to podle mě ideální. Vzhledem k tomu, že ve chvíli, kdy si budete chtít založit svůj vlastní web a nebudete se chtít upsat placenému Miowebu, kterého je dnes mezi online podnikateli plno, jednou z možností je si na zakoupenou doménu stáhnout nějakou z WordPress šablon. Buď free (jako já), nebo nějakou vymakanější placenou. Umět v prostředí wordpress pracovat se pak rozhodně hodí, ačkoliv já jsem například trochu rozladěně zjistila, že určité funkce, které mám na free blogu dostupné, na stejné šabloně na wordpress.ORG nejsou.

A jednoho dne nastane den D. To když zjistíte, že vás lidé rádi čtou a vy budete chtít být se svými čtenáři v mnohem užším kontaktu. Však víte, jak to chodí. Přijdou období, kdy nemáte čas brouzdat po netu a číst si příběhy a články, které vás bavily. Do čtečky už nechodíte. Název blogu vám vypadne z hlavy. Není nad to, když vám ty články chodí rovnou do mailu a vy nemusíte na nic myslet! :-)

 

A tak jsem si začala sbírat kontakty skrz Mailchimp

Existují i jiné systémy, ve kterých můžete mít databázi svých čtenářů. Když zagooglíte, jistě najdete. I samotný wordpress sbírá maily, ale ty slouží pouze k zasílání článků. Nic víc. Asi nejpoužívanější sytém u nás je nejspíš Smartmailing, ale při velikosti své databáze bych platila ročně hodně přes 3000 Kč. U Mailchimp neplatím nic. Jo, nic :-)

Je to americký systém, který je zjevně dimenzovaný na jiné velikosti databází než český Smartmailing, a tak je jeho free nabídka velmi štědrá (nově i včetně automatizace). Navíc s nástupem GDPR se evropskému systému přizpůsobili, takže by to snad neměl být problém. Jestli si ale chcete být jistí všemi právními kličkami (a že jich jako online podnikatel budete muset rozlousknout spoustu), zkuste Google. Jistě najdete přehled všech mailových systémů, jejich plusů a mínusů.

Když si své čtenáře hýčkáte a posíláte jim to, co chtějí číst, může jednoho dne nastat druhý den D. Máte rozpracovanou knížku a pošlete své databázi důležitý dotaz:

„Koupili byste si ji????”

Ano, vždycky než se pustíte do něčeho tak pracného jako je příprava knížky k vydání, byť jen online v elektronické podobě, zeptejte se svých čtenářů, jestli to nebude marná práce! Oni jsou ti, kteří vás znají nejdůvěrněji! Oni jsou ti první, kteří buď koupí, nebo nekoupí. Oni jsou ti, kteří rozhodnou.

 

 

A tak jsem obešla úřady a zajistila si FAPI (dnes Simpleshop)

Ach ano, Živnostenský úřad. A s ním už jste upsaní i u všech ostatních úřadů jako OSVČ. Nevěřila bych, jak šílená byrokracie s vydáním mé první e-knihy byla! Pak jsem pátrala po online systému, který umí přijmout objednávku, spárovat platbu a poslat zájemci mou milovanou e-knihu.

Začínala jsem u FAPI. Dva produkty a nějaký omezený počet prodejů býval zdarma. Chápete, že je hloupost platit za systém víc než vyděláte a každý měsíc se děsit, že nevyděláte. Ve chvíli, kdy i FAPI přešla na plně placenou verzi, jsem sběhla k Simpleshopu. Jsem s ním spokojená, neustále doplňují nové a nové funkce a přijde mi fér platit procenta z prodaných knížek…

Jak vidíte, všechno jsem si během těch let dělala sama. Hledala jsem ty neschůdnější způsoby, jak dostat to, co jsem napsala, ke svým čtenářům. Měla jsem i pár pomocníků, kterým jsem vděčná (např. Samuel Hornek). Díky konzultaci s ním vznikla speciální webová stránka pro online kurz zdarma Mimoňská cesta do Jiného světa Což je takový můj průvodce první e-knihou Žít je umění milovat (záchranný kruh ve chvílích nejistoty).

 

Měla jsem ale i spoustu jiné inspirace a jednou z nich byl Pavel Říha

I on nabízel spoustu věcí zdarma (podobně jako já), a já tak narazila na pár velmi zajímavých fíglů na rozšiřování členské databáze, návody na FB reklamu apod., za které jsem také hodně vděčná :-) Loni jsem dokonce nahlédla za 1 Kč do jeho Mentoring klubu a vylízala tam tu sladku smetanu z pár online tréninků, které mi ještě chyběly do skládačky. Ano, bylo by fajn mít vedení jeho týmu a podporu a v Mentoring klubu zůstat. Určitě bych byla mnohem úspěšnější autorka a znalo by mě mnohem víc lidí (uvážím-li ten čas, který tomu věnuju). Ale každý víme, kde máme své finanční hranice, které můžeme investovat.

Já teď sázím na vášeň, pár dobrých tipů a čas.

Ale Vy si můžete ten čas ušetřit :-) Pavel Říha už loni totiž vydal knížku Z nuly na milion (jo, je to velký hráč), kterou jsem tehdy měla možnost za 1 Kč také dostat. Byl to, tuším, takový malý předvánoční dárek.

 

Stojí za to jeho knížku zdarma stáhnout? Nebo stojí za 1 Kč?? :-)

Upřímně? Pořádně jsem ji dosud nečetla. Ale prohlížela jsem ji a vím, že tam najdete od A po Z všechno, co je dobré znát, když chcete vytvořit jakýkoliv online business. Takže fakt vřele doporučuju. Mně v Mentoring klubu pomohl dát všemu mému snažení nějaký řád, strategii a postup a to je myslím zásadní.

Tuhle knížku teď ve velké kampani (možná jste si všimli) nabízí v online verzi úplně zdarma a za 1 Kč ji můžete mít doma tištěnou podobně jako já :-) Dokonce i včetně vstupu do jeho tréninkového programu. Na zkoušku. Nemusíte se toho bát. Odejít ve chvíli, kdy zjistíte, že to pro Vás není, nebo že nemáte čas se tomu naplno věnovat, nebo že už víc nechcete platit, není absolutně žádný problém. Má zkušenost :-)

Pokud se na knížku Z nuly na milion chcete mrknout, stáhnout si ji, nebo dokonce za tu 1 Kč pořídit i s krátkým pohledem na to, jak je možné si vytvořit svou partu fanoušků (a že jich Pavel má!), stačí si kliknout :-) Nebude Vás to stát vůbec nic. Nebo tu 1 Kč. Anebo vás to, kdo ví, uchvátí a brzo už o vás bude všude slyšet :-) Možná nevyděláte milion, ale získat i těch pár tisíc za vlastní produkty je přece krása!

== Z nuly na milion ==

 

  1. S MailChimpem jsem začala, pak jsem se vyděsila GDPR a zas jsem pro jistotu skončila. Musím si to víc ošéfovat a znovu spustit. (Díky za pošťouchnutí. :))

    1. No, on nenastal problém jen u GDPR. Už předtím se diskutovalo, jak to vlastně ohledně registrace u toho úřadu, co má tak strašlivou zkratku, je. GDPR si ale Mailchimp vychytal, protože jeho aktivity sahají i do Evropy a přišel by jinak o zákazníky. Ale třeba právě díky Mailchimp jsem u nástupu GDPR měla výhodu v tom, že všichni lidé v mé databázi tam byli přes double-opt in. Ale i tak jsem tenkrát masivně mazala a pro jistotu obesílala kvůli souhlasu :-) Člověk nikdy neví…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *